.

home


الثامن شجرة الدر

الثامن … شجرة الدر

من أشهر السيدات اللاتي حكمن مصر ومن أشهر من بقيَ اسمها عبر التاريخ رغم أنها لم تحكم فعلياً سوى ثلاثة أشهر إلا عشرة أيام ، يعني حتى ماكمّلتش الـ 100 يوم !

إذن لماذا هذه الشهرة ؟ وهل عن إستحقاق ؟ بالتأكيد عن استحقاق وجدارة وهذا أهم ما ورّثته شجرة الدر لبنات شحواء وهو عندما تريد المرأة أن تكون ..فإنها تستحق ( فاهمين ؟ طب تعالوا نفهم براحة ) .

الثامن شجرة الدر 
البشر هم من يصنعون التاريخ عبر إنجازات خلال هذا التاريخ أياً كانت مدته ، وهناك لحظات فارقة يتشكّل فيها التاريخ و يتصادف وجود بعض من الشخصيات في تلك اللحظات ، فتستطيع هذه الشخصيات أن يكون لها دوراً فاعلاً في صياغة وتشكيل التاريخ حتى ولو في بِضع أيام ، وهذا مافعلته شجرة الدر .
هي كانت من الجواري  التي كانت تُباع وتُشترى وقد اشتراها ثم تزوجها  الملك الصالح نجم الدين أيوب الذي كان يحكم مصر في عصر الدولة الأيوبية المصرية .. ( ماهو كان فيه دولة أيوبية شامية وفيه دولة عباسية بغدادية ! )


في هذا التوقيت جاءت الحملة الصليبية على مصر بقيادة لويس التاسع ، دخلت دمياط بكل سهولة ثم بدأت تستعد لدخول المنصورة وعندها كان الملك الصالح ـــ  اللي محطة مترو الأنفاق على إسمه ــــ  مريض ثم توفى و ما بين هزيمة دمياط وموت الملك كانت فرصة دخول الصليبيين لاحتلال مصر أسهل مما يمكن والطريق مفتوح بعد ذلك إلى بغداد وهنا أرادت شجرة الدر أن تكون ..وقد كانت ، فقد رفضت أن يحدث هذا واجتمعت برئيس القصر وقائد الجيش وقررت أن تُخفي خبر وفاة الملك عن الجنود والشعب حتى لاتحدث بلبلة وانقسامات تؤدي للهزيمة وقامت بنقل جُثمانه سراً بمركب إلى القاهرة دون أن يعلم أحد .. من غير بقى فيس بوك لايف ولا شاهد قبل الحذف مراسم تشييع جنازة الملك السرية ولا حتى سيلفي الجثمان !
المهم نجحت خطة الخداع وخطة الحرب وانهزم لويس وجيشه هزيمة مُنكرة وإتأسر لويس كمان وإنكسرت شوكة الحملات الصليبة ولم تدخل مصر أبداً  ويتشكّل هُنا التاريخ ، وجاءت شجرة الدر الحكم كأول جارية ( مملوكة ) تحكم مصر لتنتهي في التاريخ فترة الأيوبيين وتبدأ دولة المماليك ويتشكّل التاريخ أيضاً.
ماذا أعطت شجرة الدر للنساء أيضاً ؟ أعطت لهم كيف يكون مثال وفاء الزوجة لزوجها وكيف تجعل الزوجة زوجها يثق بها ثقة عمياء ، طبعاً هي الست بصراحة عملت اللي عليها والحين موجود والمفروض أن تتوارثه السيدات ، لكن أنا عارف إن الكيميا غدّارة وبتلعب كتير في الكروموسومات .
طب ايه اللي حصل ؟ من ثقة الملك الصالح فيها كان سايب ليها أثناء مرضه أوراق على بياض عليها توقيعه الملكي عشان تصدر عليها أوامر مَلكية لتسيير أعمال الحكم وكانت على قدر الثقة ومش بس كده ده كمان لما مات لم تستغل الأوراق دي لصالحها وكانت في قمة الوفاء ، فعملت مرسوم ملكي بتجديد البيعة للملك الصالح وتنصيب ابنه توران شاه ولي للعهد عشان يمسك الحكم  ما هو كده كده الملك مات بس الناس لسه متعرفش.
مش عايز فِكر نون النسوة بتاعكم يروح لبعيد لان مكنش فيه قايمة عفش زمان ولا رصيد في البنك آآآآه من حواء !


شجرة الدر كان يُقال إنها جميلة وذات حُسن وصوت ذات حنان ، إلا إنها طول ما تقرأ عنها أو تكتب عنها تحس ان روحها حواليك كإمرأة شديدة قوية عَصِية على الغير ، معرفش ليه طول الوقت شايفها صابرين في دور أم كلثوم ومش جاية معايا تحية كاريوكا خالص !


الناس معجبهاش إن واحدة ست تُحكم ، الخليفة العباسي في بغداد والسلطان الأيوبي في الشام ورجال الدين في مصر جميع المختلفين اتفقوا ! ( المصالح تتصالح ) فتم تحريض المصريين على ثورة ضد شجرة الدر إنتهت أن تتزوج من عز الدين أيبك وتتنازل له عن الحكم وكانت تحكم من وراء ستار .


جين أساسي ورئيسي تم توريثه من شجرة الدر إلى النساء عارفين إيه هو ، سبع سنين  شجرة الدر متجوزة أيبك ويحكموا سوا ودار بينهم مشاكل كتير بسبب الموضوع ده لكن شجرة الدر مقررتش تتخلص من أيبك وتقتله ألا لما عرفت انه هيتجوز عليها !
هو أصلاً كان متجوز من أم علي المنصور لكن دي كانت الأولى وشجرة الدر هي اللي داخلة عليها ، لكن واحدة تالتة تدخل على شجرة الدر يبقى حاشا وكلا ، وطبعا كلنا عارفين المنصور ( اللي هيعيش طول عمره أهبل ) وهنا أم علي المنصور قتلت شجرة الدر إنتقاما لجوزها وعملت  فتة رقاق باللبن ووزعتها  في مصر وكل حد يسأل يقول إيه ده محدش يرد ، خايفين .. لأنه مش معروف مين مع مين ولا مين قتل مين ولا هيقتل مين والكل بيكتفي ويقول أم علي.. وبالهنا والشفا  كُل واشرب ياشعب .


شجرة الدر لتمكين نفسها في الحكم عملت حاجة جامدة جداً عشان ترضي رجال الدين و الخليفة العباسي المستعصم بالله وعشان ترضى الأيوبيين أهل الملك الصالح وكمان ترضي الشعب وكافة المؤمنين أجمعين أصدرت مرسوما إن إسمها يكون ( عصمة الدين ملكة المسلمين المستعصمية الصالحية أم خليل أمير المؤمنين) يعني حاجة كده زي ( الجماهيرية العربية الليبية  الشعبية الإشتراكية العظمى).

الحب … الإخلاص … النية الطيبة ..تصنع إنجاز




التعليق عبر الفيس بوك

تعليق واحد

  • هبه عثمان

    بتاريخ 22/10/2017 - 9:14 ص

    عاجبني أن حضرتك باسلوبك البسيط المختصر بتساعدنا على القراءة حتى ولو كانت المعلومة موجزة، واللي عاوز يبحث بقى عنده الكتب والمراجع ، فالمقال الذي تطل به علينا فعلا فيه إفادة ، شكرا #وسام_عثمان_رضوان
    ولكن هل هي شجرة الدر أم شجر الدر؟
    و صوت ذا حنان وقعها أفضل من صوت ذات حنان ؟ولا ايه؟

اكتب تعليق